Czym może zajmować się wirtualna asystentka? 5 kategorii zadań, które będziesz chciał jej zlecić.

Czym zajmuje się wirtualna asystentka

Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że pojęcie “wirtualna asystentka” wpadło Ci już w oczy. Nie da się ukryć, że to zajęcie zyskuje na popularności i że coraz więcej osób chce z nim związać swoją przyszłość. Czym dokładnie zajmuje się wirtualna asystentka i jaką wartość dla Twojego biznesu może stanowić zatrudnienie jej?

Co robi wirtualna asystentka? Najogólniej mówiąc, wykonuje poboczne, ale konieczne do funkcjonowania biznesu zadania. Uwalnia tym samym czas właściciela lub pracowników, którzy mogą go poświęcić na zadania prowadzące do rozwoju firmy i zwiększenia dochodów. Pracuje przede wszystkim zdalnie, samodzielnie lub wykonując część zadań zespołu.

Specjalizacja jako klucz do sukcesu

Nic dziwnego, że dużo osób, szczególnie kobiet, chce zacząć działać jako wirtualna asystentka. To kuszące, bo to praca zdalna, nie wymagająca dużego wkładu finansowego, a nawet doświadczenia czy wiedzy na start. Tak przynajmniej mogłoby się wydawać.

Na asystenckich grupach na Facebooku regularnie pojawia się pytanie „co muszę zrobić, żeby zostać wirtualną asystentką?”, licząc chyba na to, że zostanie poprowadzony za rękę do specjalnego urzędu, gdzie otrzyma formularz do wypełnienia, instrukcję krok po kroku i pieczątkę „jesteś WA” na potwierdzenie.  Nie muszę chyba mówić, że taka osoba nie rokuje najlepiej, gdyż umiejętność korzystania z wyszukiwarki czy samodzielność i inicjatywa w rozwiązywaniu problemów są dość oczekiwanymi cechami u wirtualnej asystentki.

Tak czy inaczej, skutek jest taki, że rynek się nasyca. Pozornie… Jest mnóstwo asystentek, które oferują wykonywanie prostych zadań administracyjnych, telefonów, ogarnianie kalendarza i skrzynki mailowej, ale wciąż mało jest specjalistek (jak mówiła Karolina Brzuchalska z Pretty Well Done jako gość 15. odcinka podcastu Marki Testowane na Ludziach).

To wpływa też na odbiór zawodu przez przedsiębiorców, którzy potencjalnie mogą decydować się na zatrudnienie wirtualnej asystentki – nierzadko są zdziwieni, jak specjalistyczne zadania można takiej osobie powierzyć!

Co robi wirtualna asystentka?

Można powiedzieć, że może robić prawie wszystko.
A tak naprawdę to zależy od indywidualnej oferty.
Są specjalistki od stron internetowych i innych technikaliów. Są wszechogarniaczki biurowe, których uwadze nie umknie żaden dokument, termin płatności czy spotkanie. Są menadżerki projektów, organizatorki eventów, ekspertki od social mediów i marketingu, rekruterki, graficzki, copywriterki, nawet asystentki osobiste…

Jeśli miałabym wymieniać zadania, jakich wirtualna asystentka mogłaby się podjąć, pisałabym ten artykuł pewnie z miesiąc. Tak więc w skrócie i uogólniając:

  • zadania administracyjne – prowadzenie wirtualnej recepcji, odbieranie telefonów, odpowiadanie na maile, umawianie i organizowanie spotkań, konferencji, zarządzanie dokumentami…
  • zadania “techniczne” – stworzenie i obsługa strony czy sklepu internetowego, wsparcie podczas transmisji na żywo (np. webinarów), generalnie pilnowanie, żeby wszystko działało “na zapleczu” 😉
  • zadania marketingowo-sprzedażowe – prowadzenie social mediów, ustawianie newsletterów, tworzenie landingów czy materiałów marketingowych, ustawianie reklam, przygotowywanie ofert…
  • zadania kreatywne – tworzenie grafik i pisanie tekstów (do social mediów, na blog, do materiałów marketingowych, ofert itp.), edycja i montaż audio i video…
  • usługi concierge* – zadania bardziej dla osób prywatnych: rezerwacja biletów do teatru czy stolika w restauracji, wybranie i zamówienie prezentów na Święta, zorganizowanie wakacyjnego wyjazdu…
  • rekrutacja, research i badania (np. wyszukiwanie i porównywanie ofert), proste tłumaczenia, transkrypcje i wiele innych…

*muszę przyznać, że mam pewien problem z usługami concierge w kontekście oferty wirtualnej asystentki… No ale to, że ja nie chcę ich wykonywać oznacza tylko tyle, że ja ich nie wykonuję. Za innych się nie wypowiadam 🙂

Najlepiej, gdy wirtualna asystentka w swojej ofercie łączy znajomość kilku dziedzin. Większą lub mniejszą – nie trzeba być od razu ekspertem od wszystkiego! Jednak dzięki temu jest w stanie nie tylko poszerzyć ofertę i znaleźć więcej klientów, ale również świadczyć usługi lepszej jakości! Jeśli się zastanowić, to właściwie wszystkie te zadania dość mocno się zazębiają. Wiedza czy umiejętności z różnych dziedzin umożliwiają lepsze zrozumienie prowadzenia biznesu jako całości, a co za tym idzie – dostarczanie lepszych efektów.


Nie ma jasno i odgórnie określonego zbioru obowiązków, które wykonuje każda wirtualna asystentka. Nikt nie wymaga ukończenia specjalnych kursów z certyfikatem czy zdobycia konkretnych kompetencji, żeby móc pracować jako WA. Tak naprawdę chodzi o to, żeby klient zakomunikował, jakiego wsparcia potrzebuje, a asystentka określiła, czy jest w stanie się tych zadań podjąć. Liczą się konkretne umiejętności – to co potrafisz i chcesz robić i to, czy potrafisz to robić dobrze. Ot i tyle 🙂

A jeśli chcesz się dowiedzieć, jak to się stało, że ja postanowiłam zainteresować się wirtualną asystą, zapraszam do wpisu Od etatu do pomagierki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *