Praca zdalna – jak skutecznie pracować w domu?

Praca zdalna - jak skutecznie pracować w domu podczas kwarantanny?

Nie ma co ukrywać, w obecnej sytuacji dobrze jest móc pracować w domu. Jednak czy to na własny rachunek, czy home office z polecenia pracodawcy (oby!) – praca zdalna nastręcza pewnych trudności. Począwszy od ciepłego łóżka, z którego nie chce się wychodzić, przez górę garów w zlewie i stertę prania w koszu, aż po uwięzione w czterech ścianach dzieci – wszystko rozprasza, utrudnia i przeszkadza. Jak pracować w domu i nie zwariować?

Praca zdalna stała się obecnie koniecznością dla wielu ludzi. Dla mnie to był wybór i zmiana na lepsze (tu możecie poczytać dlaczego: KLIK), ale i tak częściej niż bym chciała zdarza mi się ulegać rozpraszaczom, czuć zagubienie i trudności z koncentracją. W tej wyjątkowej sytuacji, gdy codzienności towarzyszy więcej strachu i podświadome napięcie, skuteczna praca jest jeszcze trudniejsza. Dlatego przygotowałam kilka wskazówek – mam nadzieję, że dzięki nim praca zdalna stanie się choć trochę łatwiejsza.

Wyznacz miejsce do pracy

Skuteczna praca zdalna staje się łatwiejsza dzięki wyznaczeniu stałego miejsca do pracy. To ułatwia mózgowi przestawienie się na tryb „robimy!”, gdy tylko siądziesz przy swoim biurku. Nie masz biurka? Nie szkodzi. Na swoje tymczasowe biuro możesz wyznaczyć stół w kuchni, kawałek blatu czy szeroki parapet. Najważniejsze, żeby: a) nie była to kanapa czy łóżko (kręgosłup nie wybacza); b) pracować codziennie w tym samym miejscu.

Wyznacz ramy czasowe

Czas pracy, czas obowiązków domowych i czas odpoczynku. Podczas pracy w domu łatwo popłynąć w każdą stronę: albo zająć się wszystkim innym, albo przepracować cały dzień (najczęściej mało efektywnie, pół-prokrastynując). Obiecaj sobie, że w danych godzinach zajmujesz się wyłącznie pracą. Wtedy pralka może sobie tęsknie piszczeć, a odkurzacz ciężko wzdychać. Posiłki możesz przygotować wieczorem na kolejny dzień. Na wszystko przyjdzie czas! Po pracy.

Planuj zadania

Wypisz rzeczy do zrealizowania w danym tygodniu i na tej podstawie stwórz listy zadań na poszczególne dni. To pozwoli Ci szybciej wejść w tryb „praca”. U mnie najlepiej sprawdza się wieczorne planowanie kolejnego dnia: wiem, ile udało mi się zrobić, czy muszę coś przepisać na jutro i na co jeszcze mam czas. Rano, gdy siadam do pracy, wiem dokładnie, co mam do zrobienia i jestem dużo bardziej produktywna. Uwaga! Nie zapełniaj planu dnia co do minuty, weź pod uwagę bufory czasowe. Szczególnie w obecnej sytuacji mogą wystąpić jakieś nieprzewidziane zdarzenia i przestoje, które mogą wpłynąć na realizację twojego planu.

Bądź szczera i przygotowana na trudności

Szczególnie jeśli ta sytuacja jest dla ciebie nowa, problemy, z którymi będziesz się mierzyć mogą okazać się większe niż przewidujesz. W domu trudniej się skupić, masz jakiś kłopot techniczny, coś będzie trwało dłużej niż zakładałaś? Komunikuj to szczerze osobom, z którymi pracujesz – klientom, przełożonym, współpracownikom. Poszukaj wsparcia, poproś o pomoc, zmodyfikuj plan – nie wtedy, gdy już wszystko wybuchło, tylko od razu gdy zauważysz, że problem może wystąpić.

Rób przerwy i ruszaj się

Pamiętaj, żeby co jakiś czas zrobić sobie przerwę. Przewietrzyć głowę, choćby metaforycznie. Wypić kawę czy herbatę, zjeść coś – tu przydają się posiłki przygotowane wcześniej: wystarczy wyjąć z lodówki i ewentualnie podgrzać. Nie zachęcam obecnie do wychodzenia na spacery, ale wciąż podczas przerwy warto się poruszać. Trochę skłonów, wymachów i lekkie rozciąganie przyniosą ulgę kręgosłupowi. O przerwach i aktywności należy pamiętać nie tylko gdy pracujesz zdalnie, ale także w normalnym trybie, poza domem!

Nie siedź w piżamie czy dresie

Najlepiej zachowuj się tak samo, jakbyś wychodziła normalnie do pracy: wstań, ogarnij się, zjedz śniadanie, ubierz się i… siądź do roboty. Jeśli masz pracę do wykonania, nie ulegaj wrażeniu, że jesteś w domu, więc masz wolne. Nie przeciągaj porannej kawki, nie daj się rozmemłać. Jasne, że nie ma co wpadać w drugą skrajność i w domu siedzieć w garsonce i w butach na obcasach, ale wygodne ubranie nie oznacza od razu rozciągniętego dresu. W ubraniach musi być jakaś moc, bo wiele osób powtarza, że ich gotowość do działania wzrasta, gdy wyskoczą z piżamki.

Wyeliminuj rozpraszacze

Internet i social media to zabójcy koncentracji. Jeśli Twoja praca nie polega na przeglądaniu Facebooka czy Instagrama, wyloguj się z nich. Zamknij zbędne zakładki w przeglądarce. Wyłącz powiadomienia, także z maila. Jeśli możesz, to na stałe, jeśli nie – chociaż tymczasowo. Gdy masz zadanie, które wymaga skupienia, włącz tryb samolotowy. Praca zdalna daje Ci komfort dostosowania warunków pracy tak, żeby jak najbardziej sprzyjały twojej koncentracji (chyba że masz małe dzieci, marudnego domownika albo bijące się koty). Ludzie mają różną tolerancję np. na dźwięki. Niektórzy lubią słyszeć coś „w tle”, a inni (w tym ja) muszą pracować w słuchawkach, żeby odciąć się od zewnętrznych bodźców.

No dobra, ale co z dziećmi?

Wbrew opinii Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, dzieciom nie zawsze da się „dokładnie wyjaśnić, co to znaczy pracować z domu” oraz „dlaczego ważne jest, by nie przeszkadzać, gdy mama lub tata siada przy biurku.” (źródło: FB MRPPiS). Ponieważ sama dzieci nie mam, nie będę się wymądrzać i udawać, że wiem coś o rzeczywistości pracy zdalnej z dziećmi za plecami. Wydaje mi się, że jedyne, co pozostaje, to dzielenie się opieką nad dziećmi w miarę możliwości między rodzicami i wykorzystywanie na pracę dziecięcych drzemek, snu itp. Jednak nie kosztem własnych potrzeb i samopoczucia!

Przede wszystkim pamiętaj, że w obecnej sytuacji nie musisz być demonem produktywności. Dbaj o odpoczynek i higienę psychiczną – nie przeciążaj się informacjami, śledź jedno-dwa wiarygodne źródła, no i #zostańwdomu. Zdrowie Twoje i innych jest teraz najważniejsze.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *